تاریخ : دوشنبه 1 آبان 1402
کد 6944

 در دیدار رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با سرکنسول ایران در قاپان ارمنستان مطرح شد

 استفاده از ظرفیت‌های ارمنستان برای توسعه صادرات اصفهان

 در دیدار رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با سرکنسول ایران در قاپان ارمنستان ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط و گسترش تبادلات تجاری بین فعالان اقتصادی و بازرگانان اصفهان و ارمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، امیر کشانی،، با بیان اینکه اصفهان جزو استان‌هایی است که بیشترین ظرفیت را در سطح کشور در حوزه‌های مختلف دارد، گفت: در طول تاریخ کشورمان هر زمان هر حرکتی از سوی اصفهان آغاز شده اثرگذار و ماندگار بوده است و اصفهان توانسته پیشران سیاسی و اقتصادی کشور باشد. خوشبختانه باتوجه‌ به اینکه هماهنگی خوبی بین دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی استان وجود دارد، زمینه برای توسعه همکاری و رشد فعالیت‌ها مهیا است.
 رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم که در گام نخست برای افزایش همکاری‌ها و توسعه روابط بین اصفهان و ارمنستان یک هیئت تجاری از اصفهان عازم ارمنستان شوند، البته نباید این روابط تنها به ارمنستان محدود شود؛ بلکه باید از ظرفیت ارمنستان برای دستیابی به بازارهای بین‌المللی و کشورهای منطقه به‌منظور گسترش ارتباطات و توسعه صادرات شرکت‌های اصفهانی استفاده کرد.
 وی شرط اثرگذاری سفرهای تجاری خارجی را هدف‌مند بودن آن دانست و اظهار داشت: باید با بررسی بازارهای کشور مقصد از پیش برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود تا هیئت اعزامی به‌صورت هدف‌مند تشکیل شود و کاملا اثربخش به مذاکره با طرف‌های مقابل بپردازد. همچنین به‌منظور بهره حداکثری بهتر است که این سفرها با هماهنگی همکاران وزارت خارجه انجام شود تا نتایج و دستاوردهای آن به‌صورت اصولی در سطح ملی پیگیری شود.

مرتضی عابدین، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در قاپان ارمنستان در ادامه این جلسه به علاقه و آمادگی طرف‌های ارمنستانی برای گسترش تجارت و توسعه ارتباطات با شرکت‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: ارمنستان می‌تواند دروازه اتصال شرکت‌های ایرانی به اوراسیا باشد. در گذشته نتوانسته‌ایم در زمینه دیپلماسی عمومی با کشور ارمنستان عملکرد خوبی داشته باشیم و به همین منظور گسترش دیپلماسی عمومی با ارمنستان در زمینه‌های مختلف از جمله علمی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و ورزشی در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گرفته است.
 وی در ادامه به قابلیت‌ها و توانمندی‌های اصفهان در زمینه‌های گوناگون اشاره کرد و افزود: اصفهان هم از لحاظ اقتصادی و صنعتی و هم از لحاظ فرهنگی و گردشگری جزو برترین استان‌های کشور است که قابلیت‌های فراوانی دارد. همچنین میزبانی اصفهان از ارامنه یکی دیگر از امتیازهای این استان محسوب می‌شود که می‌تواند در توسعه روابط با کشور ارمنستان بسیار تأثیرگذار باشد. ازاین‌رو می‌توان از حضور تجار و فعالان اقتصادی ارمنی ساکن اصفهان در هیئت تجاری اعزامی بهره برد.
 عابدین ضمن اشاره به شرایط بین‌المللی و تحولات اخیر در منطقه قفقاز اظهار داشت: شرایط فعلی فرصت‌هایی را در برابر شرکت‌های ایرانی قرار داده است که می‌توانند رقیب شرکت‌های سایر کشورها و جایگزین آنها در بازار ارمنستان شوند. به‌عنوان نمونه حتی با وجود تنش‌ها و بحران‌های بین ترکیه و ارمنستان، سال گذشته صادرات ترکیه به این کشور نزدیک به 200 میلیون دلار بوده است. قاپان ارمنستان ظرفیت تبدیل‌شدن به یک بارانداز اقتصادی و مرکز پخش و توزیع کالا در این کشور را دارد.
 
 سعید ابراهیمی، سرپرست امور بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان نیز در ادامه این دیدار گفت: صادرات کل کشور در 6 ماه نخست سال جاری به ارمنستان معادل 194.8 میلیون دلار و واردات ایران از ارمنستان نزدیک به 23 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که سال 1401 کل صادرات انجام شده از استان اصفهان به ارمنستان برابر با 72 میلیون دلار بوده و نزدیک به 100 هزار دلار کالا نیز وارد استان شده است.
در پایان این جلسه مقرر شد که برنامه‌ریزی‌های لازم با هماهنگی سفارت ایران در ارمنستان برای اعزام هیئت اقتصادی از اصفهان به ارمنستان انجام گیرد.
 
آلبوم تصاویر دیدار رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با سرکنسول ایران در قاپان ارمنستان